Dar kartą apie senąjį Vilnius- Kaunas kelią

Prieš keletą savaičių važiuojant pro netoliese Didžiulio ežero esančią magistralinio kelio Vilnius- Kaunas atkarpą, kurioje buvo vykdomi kelio tvarkymo darbai, pastebėjau iki tol nematytą po žeme buvusį seną akmeninį grindinį. Tai buvo senojo Vilniaus-Kauno kelio, dar kitaip vadinto Kauno traktu, dalis.
Didesnio susidomėjimo jis susilaukė prieš 8 metus, kuomet spaudoje pasirodė, straipsniai trumpai apžvelgiantys trakto ir jo atkarpos esančios Paneriuose, istoriją nuo seniausių laikų iki mūsų dienų. Pasirodžiusią informaciją po keleto metų, be didesnių papildymų pakartojo keli internetiniai dienraščiai, bei blogeriai.
imag0008

Kelio pradžia Paneriuose

 Šio kelio istorija, sena ir apipinta mitais bei legendomis apie juo keliavusius kunigaikščius, carus bei imperatorius, siautusius plėšikus ir netoli jo vykusius istorinius mūšius. Tačiau man asmeniškai įdomiausia buvo sužinoti kur toliau nuo Panerių driekėsi šis kelias ir ar išliko iki mūsų dienų bent viena autentiška šio kelio dalis.
imag0013

Panerių kalvose

Peržiūrėjus 1934 metų Vilniaus ir jo apylinkių žemėlapį, kuriame šis kelias turėjo būti pažymėtas, buvo matyti, kad Paneriuose esanti atkarpa yra trijų svarbių kelių išsišakojimo pradžia. Jau minėto kelio į Kauną, kelio į Lentvarį, bei Trakus. Trakų bei Lentvario keliai pažymėti stora dviguba punktyrine linija, tuo tarpu kelias į Kauną žymimas kaip vieškelis.
vilniaus-kauno-kelias-2

Kauno kelio atkarpa Vilnius- Lazdėnai

Paisnaudojęs Google maps (Street view) suvedžiau jį su senu  (1934) žemėlapiu ir pabandžiau atsekti ar yra likę ženklų liudijančių apie šio kelio egzistavimą. Dėmesį iš kart patraukė Grigiškėse esantis senas, labai netradicinės išvaizdos akmeninis grindinys.

imag0055

Kelias prie Grigiškių.

Pamatęs jį iškart supratau, kad lygiai tokia pati danga yra už gero kilometro, prie Molūvėnų gyvenvietės. Galų gale važiuojant traukiniu į Kauną atsitiktinai pastebėjau, kad identiškos dangos kelias yra ir prie Rykantų.  Kad galutinai įsitikinčiau kur jis vedė šį pavasarį su draugais nusprendėme pasižvalgyti po Vilniaus apylinkes. imag0067Žygį pradėjome Paneriuose, o baigėme ties Lazdėnų kaimu šalia automagistralės Vilnius- Kaunas, kur iki šių dienų stovi buvęs demarkacinės linijos tarp Lietuvos ir Lenkijos, pasienio punkto pastatas.

user4446_pic19547_1321886506

Demarkacinė linija ties Lazdėnais. 1934 m. Šaltinis miestai.net

Po žygio piršosi vienintelė išvada, jog šis traktas ko gero buvo sutvarkytas Lenkų laikais. Trakų ir Lentvario keliai  buvo svarbūs nes užtikrino susisiekimą su rajono centrais, tačiau kokį vaidmenį tarpukario laikotarpiu galėjo vaidinti kelias į Kauną, kai abi šalys 1934 m. nebuvo užmezgusios diplomatinių santykių, o tarp Vilniaus ir Kauno nebuvo jokio normalus susisiekimo? Šios kelio atkarpos atnaujinimas, buvo pradėtas po 1938 m. Lenkijos ir Lietuvos valstybių tarpusavio santykių krizės. Lietuva ultimatumu buvo priversta normalizuoti ekonominius ir politinius ryšius su lenkija. Ko gero idėja  vėl sujungti Vilnių ir Kauną normaliai funkcionuojančiu plentu gimė tvirtinant tarpvalstybinį bendradarbiavimą. Susisiekimas tarp šių dviejų miestų buvo naudingas ir Lenkijai, tuo labiau Lietuvai. 1938 metais Lenkijos vyriausybė pradėjo kelio Vilnius – Lazdėnai atnaujinimo darbus. Šį kelią projektavo žinomas tarpukario Lenkijos inžinierius ir išradėjas Vladislavas Trylinskis (Władysław Tryliński). Tokios konstrukcijos grindinys buvo paplitęs visoje Lenkijos Respublikoje. Kadangi šio projekto pagrindinis tikslas buvo susiekimo tarp Vilniaus ir Kauno atnaujinimas bei pagerinimas, Lietuvos pusėje 1938 m. vasario 18d. buvo pradėti Kauno trakto atkarpos Vievis – Lazdėnai tiesimo darbai. Po 18 metų pertraukos 1938 m. balandžio 9 d. atsinaujino tiesioginis susisiekimas keliu Vilnius-Rykantai-Vievis-Žiemariai-Rumšiškės-Petrašiūnai-Kaunas.13047956_1018825348183686_3943790110712770849_o
Džiugu matyti, kad jau prieš tai minėtoje magistralės Vilnius- Kaunas atkarpoje, aptikus šio unikalaus kelio dalį, buvo nuspręsta ją palikti, o ne sulyginti su žeme. Tai rodo, kad pamažu  pradedame vertinti savo istoriją ir ja domėtis. 14795793_1144953842237502_1721421815_oŠi Kauno trakto atkarpa, galėtų tapti viena iš daugelio lankytinų Vilniaus vietų, patraukliu turistiniu- istoriniu maršrutu, kadangi didžiąją jo dalį galima be didesnių trikdžių įvekti dviračiu ar pėščiomis.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s